Publication:
The role of verbal forms in number transcoding to Arabic numerals: children six to eight-years-old

col.comunidadvinculadaComunidad académica de Colombiaes_CO
col.contrato0637-2008es_CO
col.date.proyecto2011-04
col.programa.colcienciasPrograma de ciencias y tecnologías de la educaciónes_CO
col.tipo.espGeneración de contenidos impresos, radiales, audiovisuales, multimedia, virtuales y Creative Commonses_CO
dc.audienceEntidades gubernamentaleses_CO
dc.audienceProfesoreses_CO
dc.coverage.spatialValle del Caucaes_CO
dc.coverage.spatialBogotáes_CO
dc.creatorHurtado, Rafael Germán
dc.creatorOrozco Hormaza, Mariela
dc.creatorGuerrero López, Diego Fernando
dc.creator.corporativoUniversidad del Valle, Univallees_CO
dc.creator.corporativoUniversidad Nacional de Colombia, UNALes_CO
dc.creator.corporativoUniversidad Antonio Nariño, UANes_CO
dc.creator.corporativoCorporación de apoyo al Centro de Investigaciones en Psicologíaes_CO
dc.creator.mailrghurtadoh@unal.edu.coes_CO
dc.date.accessioned2018-09-27T15:09:22Z
dc.date.available2018-09-27T15:09:22Z
dc.date.embargoEndinfo:eu-repo/date/embargoEnd/2024-01-31es_CO
dc.date.issued2011-04
dc.description.abstractWe explore patterns of structure in children's production of written numerals in number transcoding. The model of analysis defines a relational representation of children's production and applies results from graph theory to find the dominant structures. This work focuses on the role of verbal expressions in the Hundred position of dictate numerals and on differentiated structures for verbal numerals that embed Decade (D) and Decade-Unit (DU) forms. We analyzed the data from Power and Dal Martello (1990) and data obtained from six to eight-years-old Spanish-speaking children attending elementary school and were asked to write down in Arabic format sets or dictated numerals. Results show the dominant role in four and five digit numbers of verbal expressions in the Hundred position of the dictated numeral, and evidence the existence of differences between processing D and DU forms. We compare our results with previous analyses for three and four digit numbers and present new data and digit numbers. Finally, we give new evidence on the acquisition order of transcoding rules.es_CO
dc.description.isprojectnoes_CO
dc.description.projectid1106-452-21365es_CO
dc.description.projectnamePrueba piloto a escala real para la evaluación del aprendizaje de la escritura de los numerales en comunidades escolareses_CO
dc.description.sponsorshipDepartamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación [CO] Colcienciases_CO
dc.formatpdfes_CO
dc.format.extent32 páginases_CO
dc.identifier.urihttps://repositorio.minciencias.gov.co/handle/20.500.14143/21977
dc.language.isoenges_CO
dc.relation.ispartofPrueba piloto a escala real para la evaluación del aprendizaje de la escritura de los numerales en comunidades escolares. La publicación completa está disponible en : <a href="http://repositorio.colciencias.gov.co:80/handle/11146/21976" target="blank">http://repositorio.colciencias.gov.co:80/handle/11146/21976</a>
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesses_CO
dc.source.bibliographicCitationContiene 17 referencias bibliográficas. Véase el documento adjuntoes_CO
dc.subject.keywordNumerical transcoding
dc.subject.keywordArabic numerals
dc.subject.keywordSyntactic structure
dc.subject.keywordLong term memory
dc.subject.lembEducación de niñoses_CO
dc.subject.lembEducación primariaes_CO
dc.subject.lembMatemáticas -- Enseñanzaes_CO
dc.subject.lembModelos de enseñanzaes_CO
dc.subject.spinesModelos matemáticoses_CO
dc.subject.spinesFundamentos de las matemáticases_CO
dc.subject.spinesProfesores de enseñanza primariaes_CO
dc.subject.spinesNúmeroses_CO
dc.titleThe role of verbal forms in number transcoding to Arabic numerals: children six to eight-years-oldes_CO
dc.typeOtroses_CO
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/other.generacióndecontenidoses_CO
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersiones_CO
dspace.entity.typePublication

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