Publication:
Interaction between lexical and syntactic structures in transcoding from verbal to Arabic numerals

col.comunidadvinculadaComunidad académica de Colombiaes_CO
col.contrato0637-2008es_CO
col.date.proyecto2011-04
col.programa.colcienciasPrograma de ciencias y tecnologías de la educaciónes_CO
col.tipo.espParticipación en redes de conocimientoes_CO
dc.audienceProfesoreses_CO
dc.coverage.spatialValle del Caucaes_CO
dc.coverage.spatialBogotáes_CO
dc.creatorGuerrero López, Diego Fernando
dc.creatorOrozco Hormaza, Mariela
dc.creatorHurtado, Rafael Germán
dc.creator.corporativoCorporación de apoyo al Centro de Investigaciones en Psicologíaes_CO
dc.creator.corporativoUniversidad del Valle, Univallees_CO
dc.creator.corporativoUniversidad Nacional de Colombia, UNALes_CO
dc.creator.corporativoUniversidad Antonio Nariño, UANes_CO
dc.creator.mailrghurtadoh@unal.edu.coes_CO
dc.date.accessioned2018-09-27T15:09:41Z
dc.date.available2018-09-27T15:09:41Z
dc.date.embargoEndinfo:eu-repo/date/embargoEnd/2024-01-31es_CO
dc.date.issued2011
dc.description.abstractWe explore the relationship between the lexical structure and the syntactical structure of numerical expressions in number transcoding from the oral verbal format to the Arabic digital format. The experimental setup included asking six to eight-year old Spanish-speaking children attending elementary school to write in Arabic format a set of dictated numerals. The method of analysis includes the construction of a relational representation of children's production and the use of clustering techniques to identify patterns. The model relates to children and dictated numerals by children's accomplishment and general to subsidiary similitude relation between dictated numerals with patterns that show differentiated structures. We find that presence or absence of a verbal expression for the Hundred position digit in the dictated numeral marks one of the structures. The second structure comes from the role of two digit numbers (e.g. 20 or 34): homogeneous in the Decade position and heterogeneous in the Thousand position. We interpret the results as consistent with the semantic-lexical internal number representation model by R.J.D. Power and MF. Dal Martello, The dictation of Italian numerals, Language and Cognitive Processes, 5, 237-254; 1990es_CO
dc.description.isprojectnoes_CO
dc.description.projectid1106-452-21365es_CO
dc.description.projectnamePrueba piloto a escala real para la evaluación del aprendizaje de la escritura de los numerales en comunidades escolareses_CO
dc.description.sponsorshipDepartamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación [CO] Colcienciases_CO
dc.formatpdfes_CO
dc.format.extent7 páginases_CO
dc.identifier.urihttps://repositorio.minciencias.gov.co/handle/20.500.14143/21984
dc.language.isoenges_CO
dc.relation.ispartofPrueba piloto a escala real para la evaluación del aprendizaje de la escritura de los numerales en comunidades escolares. La publicación completa está disponible en : <a href="http://repositorio.colciencias.gov.co:80/handle/11146/21976" target="blank">http://repositorio.colciencias.gov.co:80/handle/11146/21976</a>
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesses_CO
dc.source.bibliographicCitationContiene 25 referencias bibliográficas. Véase el documento adjuntoes_CO
dc.subject.keywordNumerical transcoding
dc.subject.keywordNumber processing
dc.subject.keywordNumber representation
dc.subject.keywordNetwork analysis
dc.subject.lembNúmeroses_CO
dc.subject.lembEducación de niñoses_CO
dc.subject.lembMatemáticas -- Enseñanzaes_CO
dc.subject.spinesEnseñanza primariaes_CO
dc.subject.spinesPsicología de la enseñanzaes_CO
dc.subject.spinesPsicología del desarrolloes_CO
dc.titleInteraction between lexical and syntactic structures in transcoding from verbal to Arabic numeralses_CO
dc.typeOtroses_CO
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/other.reddeconocimientoes_CO
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersiones_CO
dspace.entity.typePublication

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